van Norre snede naar Horsens, en de volgende dag via Jelling naar Gesten

14 juli 2022 - Gesten, Denemarken

Weer een verhaal van 2 dagen.
13-7 rustig gestart op camping de Gyvelborg. Camper reisklaar gemaakt en bij de receptie gaan betalen, water bijvullen en afscheid nemen van Willem en Jellemien. Zeker met het plan om hier nog eens terug te komen. Dan gaan we op pad. Het plan is om in de buurt van Horsens te eindigen via een mooie toeristische route langs de kust te rijden.  Via mooie wegen rijden we door het glooiende landschap. Na ongeveer 20 km rijden we door Sonder Vissing. Daar is een koffiehuis annex B&B. Een mooi moment voor koffie. AL lijkt eht wel gesloten, en staat bij de voorduer dat e alle dagen open zijn. Binnen blijkt dat voor een soort lokaal winkeltje te zijn, maar het cafe is alleen op do/vrij/zat open. En dus nu niet. Er is een vriendelijke dame binnen die ons dit verteld, maar ook gelijk zegt dat ze wel koffie in de pot heeft, dus we gerust een kopje koffie kunnen krijgen. Dus ook al is het dicht, toch genieten we van de koffie. Ineen bedenk ik mij dat we de thermoskan bij de camping heb laten staan. Het is maar 20 km terug, dus besluiten we terug te rijden via een andere toeristische route. Bij de camping nog een sanitaire stop gedaan en ook nog even het logboek geschreven. En opnieuw dus richting Horsens.  Nu maar niet meer de hele lange route via de kust, want het is ondertussen al 12.30 uur. Via een andere mooie maar iets kortere route naar Horsens gereden. Onderweg in Breadstrup bij de bakker lekker brood gekocht en een lekker deense koek voor bij de koffie. Met het plan om een mooi plekje aan zee te zoeken voor de lunch, belanden we uiteindelijk gelijk al op de stadscamping. Het waait behoorlijk, maar het is ook stralend weer. Het is ongeveer 6 km fietsen naar de stad en we moeten nog boodschappen doen voor het avondeten, dus ik ga op verkenning uit. Via een mooi fietspad langs de kust kom ik in het centrum. Fiets geparkeerd en een uurtje lekker door de winkelstraat gestruind. Zowaar ook nog een leuke jurk gekocht. Dan op zoek naar de supermarkt om eten te halen voor vandaag en morgen. Op de terugweg een klein uitstapje gemaakt langs de goudkust van Horsens. Wat een mooie huizen zo aan de baai. Tegen 17.30 kom ik weer op de camping. Vandaag staan pannenkoeken op het menu. Het beslag gemaakt, maar dat is lekkerder als het nog even staat. Dus smikkelen van wat worst en kaaskoekjes met een heerlijk glaasje rosé in de zon voor de camper. tegen 19 uur wordt het koud buiten en kruipen we naar binnen en smikkelen van de pannenkoeken. De zon is weg van ons veldje en dan is de wind koud. Met een kopje thee is het plannen maken voor morgen.  Twee dagen hier staan lijkt ons niet zo interessant, dus is het plan om morgen weer verder door te reizen richting het zuiden.

Vanmorgen is pappa vroeg uit de veren, 7.30 gaat hij al naar de douche. Ada en ik lezen nog even, maar zo tegen 8.30 toch ook eruit. Het waait behoorlijk en we zitten aan de schaduwkant en dat is iets te koud om buiten te eten. We ontbijten binnen, en na de afwas en het reisklaar maken van de camper gaan we op pad. Eerst een stukje langs de goudkust en de jachthaven. Helaas is het restaurant daar nog dicht en zit de koffie er nog niet in.
We rijden verder naar het zuiden en in Hedensted belanden we bij het cosy  cafe. Daar de boekjes van de regio en de kaart mee naar binnen om te bedenken wat we nog willen zien. Dat wordt Jelling. Van oorsprong is dit een belangrijke plaats in te vikinggeschiedenis. Dus we zijn benieuwd wat we daarvan kunnen terugvinden. We hebben ook de camping voor vanavond een berichtje gestuurd of we al terecht kunnen. En dat is gelukkig geen probleem.

Via allerlei kronkelweggetjes en haarspeldbochten bereiken we Jelling. Het lijkt wel de franse alpen af en toe. We begrijpen waarom de tour de france hier vorige week ook langs geweest is. Op de parkeerplaats eerst maar even geluncht en dan op pad naar de Kongernes Jelling. Dit is een museum waar de geschiedenis van de Vikingkoningen Gorm de Oude en Halrald Blauwtand verteld wordt. Superleuk gedaan met veel interactieve mogelijkheden. Voor het museum liggen de Runenstenen die ooit door Gorm en Harald opgericht zijn. Een zeer geslaagde activiteit.

Terug bij de camper de rollator weer in de garage en we gaan op pad naar Gesten. In de folder van het museum had ik nog wel iets gelezen over een vikingschip wat in de buurt van Jelling in een meer zou liggen. En als we onderweg water zien verschijnen blijken we er langs te rijden. Dus nog maar even een extra stop om het schip te bekijken. Dan echt op weg naar de camping. Om 17.30 arriveren we in Gesten. Het is een super groot campingterrein met een groot viswater erbij. De eigenaresse is net bij de receptie en heet ons welkom. Na een praatje loopt ze mee naar de plek die ze voor ons in gedachten heeft. Een mooi plekje uit de wind. Het is te fris geworden om buiten te zitten, dus ga ik in de camper aan de gang met de voorbereidingen voor het eten. Een curry met rijst. We zijn voor ons doen vroeg klaar met eten. En na de afwas lopen Ada en ik nog een rondje over het terrein. Het is echt enorm groot. En is vast ook mooi geweest, maar slecht onderhouden nu. Veel bankjes die her en der staan zijn kapot en ook de keuken is niet meer echt proper. Het toilet gebouw is gelukkig wel netjes en dat is het belangrijkste.

Terug bij de camper een kopje thee gemaakt, en als we plannen zitten te maken voor de komende dagen merken we dat we ons hier niet zo thuis voelen. Er is in de omgeving niet veel te zien, en ook de camping is geen gezellige plek om te vertoeven. Eerst was het idee om hier misschien wel 4 dagen te blijven, maar dat zien we niet zitten. De plannen worden enigszins bijgesteld en  voor nu hebben we bedacht om morgen een beet je hier te scharrelen en boodschappen in de buurt te doen en dan zaterdag verder te gaan naar Kolding en zondag richting Duitsland af te zakken. Dus op zoek naar een camping in de buurt van Kolding en in Duitsland. Dan is dis SVR wel handig. Makkelijke een reserveringsverzoek voor Duitsland gedaan. En ook al reactie dat we welkom zijn. Nu nog horen of de vraag voor een plaatje even buiten Kolding ook akkoord is.

De Wifi is hier maar heel matig, dus foto's uploaden lukt niet zo makkelijk. Die volgen later dan.