Boerenwerk ......

12 juli 2022 - Nørre Snede, Denemarken

Kilometerstand einde dag 10 juli deze hebben jullie nog tegoed. De kilometerstand van 10 juli.

Zo gisteren druk geweest in de melkput, en daarna geen zin meer om te schrijven. Dus nu een verhaal van 2 dagen.

Gisterenmorgen begon al met super mooi weer. Het is hier een heerlijke plek dus besloten we om nog 2 dagen langer te blijven. Na een lekker ontbijt pakken we de fiets om naar Ejstrupholm te fietsen. Er is een mooi fietspad gemaakt van een oud spoortrace en dat fietst wel zo gemakkelijk.

11 juli fietstocht Suzan (5)11 juli fietstocht Suzan (9)

De glooiende omgeving betekend wel dat de sportstand van de ebike regelmatig aangesproken wordt. In het dorp de bank opgezocht, want bij de camping kunnen we niet pinnen. Alle heerlijke producten zijn tot nu toe op de pof gegaan, dus wel handig om alvast geld te halen. De terugweg pakken we een andere route, maar dat is wel weer even spannend. Veel fietspaden en 'wegen' gaan over boeren paden. Vaak wel goed hard aangereden, maar toch voor pappa en Ada wat spannender om te befietsen. Als we tussen 2 weides doorfietsen gaat ineens een hele kudde koeien aan de haal. Eén kalfje schrikt zo dat hij door het draad het pad op schiet. Het is redelijk smal mar de weg terug de wei in is ingewikkeld. Gelukkig zit iets verderop een ingang, daar het draad losgekoppeld en zo na een minuut of 10 toch het kalf weer terug in de wei.

Als we tegen 12 uur terug op de camping zijn hebben we de koffie wel verdiend. Dus snel de stoelen in de schaduw van een boom en met melk van de boer heerlijke koffie gezet. Ondertussen ook even gevraagd of ik vanmiddag zou mogen helpen melken. Veel van het boerderijwerk heb ik wel eens gedaan, maar in de melkput aan het werk was nog nooit gebeurd. Na de koffie en een broodje mij om 14.30 gemeld. Overall aan en starten met de kalveren voeren en van schoon water voorzien. Daarna de melkput gereed maken en aan het werk. 150 koeien is best veel. Wim, de boer, geeft uitleg en na de eerste jonge koeien mag ik mee aan het werk.

11-7-2022 PAppa (8)11-7-2022 PAppa (12)11-7-2022 PAppa (7)

Best veel om op te letten. Eerst even met de hand om te kijken of er geen ontsteking is. Dan spenen schoonmaken en de machine aanhangen. Als er zo'n 5-6 minuten gemolken is schiet de machine vanzelf los en dan nog spenen insmeren met vetstof en ontsmetting. Zo elke keer 7 aan de ene kant en 7 aan de andere kant. Langzaam aan ontstaat er ritme. Het is echt een werkcadans die rustgevend werkt. Echt een superleuke ervaring om mee te maken.

Tegen 19 uur klaar en maar eens bij de camper gaan kijken. Na een snelle douche een lekker broodje hamburger bereid en smullen maar. Mooi eerlijk vlees van de eigen koeien. Een dag met een gouden randje.

Best moe gaan ook Ada en ik dit keer niet laat naar bed. 22.30 is het donker in de camper en gaan de oogjes toe.

Vandaag is pappa er vroeg uit en daarmee zijn  we alle drie wakker. Het is wat bedekt weer, maar wel aangename temperatuur, en kunnen we buiten ontbijten.  Plan is om vanmorgen te gaan bedenken waar de volgende stop gaat worden. Na het ontbijt daarom samen met Ada naar de receptie gegaan om daar wat te gaan zoeken op het World Wide Web naar een leuke volgende plek. Het is wel even snuffelen, want ons Deens is niet zo goed en in het Nederlands kom je soms alleen op grote campings uit. Maar het lukt om 2 volgende plekken te vinden. Een reserveringsverzoek bij beiden gedaan, en dus maar even afwachten op reactie. Op naar de koffie. Na een heerlijke latte besluiten we om een rondje over het terrein te wandelen. Pappa denkt dat hij het beste met de rollator kan gaan, en we gaan op pad. Rond het kampeerterrein zit een het met verschillende 'wild klap hekjes' zoals wij die in de natuurgebieden rondom Bennekom kennen.  We zijn zo'n 300 meter op pad en bij een mooi bankje gaan we even zitten om over het mooie gebied uit te kijken. De rollator is toch niet zo'n succes, dus die blijft even achter en Pappa gaat aan de arm mee verder. met een half uurtje zijn we rond en toe aan een 2e kopje koffie. Ada haalt de rollator nog even op en ik maak de koffie. Mmm, blijft lekker die verse melk. De zon laat zicht weer zien en we zetten de stoelen en tafel weer even in de schaduw van de boom. De boeken vormen een heerlijk tijdverdrijf. Tegen half twee ga ik nog een stukje fietsen met als doel Norre Snede de supermarkt en de 2ehandswinkel.  Als ik voor bij de receptie kom kijk ik eerste even of er al reactie is van de reserveringsverzoeken. De 2e is akkoord en de eerste geeft aan dat we via de website kunnen boeken. Het is even puzzelen in het Deens, maar het lukt, alleen blijkt dan dat je gelijk moet betalen en een creditcard heb ik niet. Straks maar even aan Ada vragen of ze die heeft.  Als ik bijna in het dorp ben bedenk ik mij dat ik geen geld bij me heb. Dom, maar dan heeft de supermarkt ook gaan zijn. Dus maar weer terug gefietst en gewoon er een lekker tochtje van gemaakt. Terug bij de camper is Ada net thee aan het zetten, maar ik ga even kijken of ik misschien nog een dagje kan helpen in de melkput. Wim is er niet vandaag, maar de vaste medewerker is ook een Nederlander, dus durf ik het wel aan om het te vragen. Hij is blij met mijn hulp en zo sta ik voor dag 2 de 150 koeien te melken.

Dit keer iets vlotter klaar, maar ook iets eerder begonnen dan gisteren. Dus om 18 uur kom ik bij de camper. Pappa heeft een pit in zijn maag zegt hij, dus snel een pasta pesto in elkaar gedraaid met alle restjes groente die er nog waren. Ook maar een Rosé erbij om het echte vakantiegevoel te krijgen.

IMG-20220712-WA000020220711_203308

Pappa en Ada daarna aan de vaat en ik onder de douche om de stallucht te verdrijven. Daarna gelijk maar even de accu's van de fietsen en die van pappa in de garage en die van Ada en mij achterop. Is dat alvast gebeurd voor morgen. Dan de kleren ook maar even door een handsopje gehaald zodat niet de hele camper de rest van de dagen naar de stal ruikt.

Ada gaat thee zetten en ik nog even naar de receptie om nu toch echt het blog van 2 dagen bij te werken. nu klaar en zo lekker nog even snijden of een boekje. Morgen weer op pad naar nieuwe plekken.

1. Ria:
    12 juli 2022
    Wat een leuke verhalen! Je kunt zo omscholen Susan. Jullie fietsen kranig Arie en Ada. Nog fijne dagen daar!
  2. Benjamin:
    13 juli 2022
    Leuke verhalen!!! Geniet ervan.
  3. Wim Appelman:
    13 juli 2022
    Je hebt je roeping gemist!!
    Ik ga zo de stoel van acacia waarmee ik twee jaar geleden begonnen ben in elkaar zetten😊
  4. Diana:
    13 juli 2022
    Knap hoor, koeien melken. Van alle markten thuis. Jullie zijn lekker actief in de buitenlucht, daar krijg je ook slaap van! En fijn dat de 🌞 ook aanwezig is.
    Op naar de volgende stop, we blijven jullie volgen!
    Ps morgen gala van Wibe, mijlpaal en fijn dat het kan.
    Elize maakt Berlijn onveilig😀 en Jochem net terug van het gardameer
  5. Paula:
    14 juli 2022
    Knap hoor al die aktiviteiten..genieten maar.