Boeren in Denemarken

10 juli 2022 - Nørre Snede, Denemarken

Even een dagje schrijfrust, maar nu dan dus 2 dagen bijschrijven. Gisteren was het een grijze dag. Wisselend zon en regen. Rustig binnen ontbeten en opstarten. Het is een wisseldag merken we. Veel mensen gaan op pad naar een volgende plek of naar huis. Een stel met 2 kinderen op ons veld is aan het opruimen. Dochter Sare rijdt rondjes met haar fiets op het veld en komt even kletsen. Met haar 3 jaar echt een kletsmajoor. Gezellig hoor. We zijn toe aan een rondje koffie, en gelijk maar even aan hun gevraagd of ze voor dat ze weg gaan ook nog een bakje lusten. Alles zit al ingepakt, maar een kopje koffie voor de reis is wel erg welkom. Er dreigt net weer wat druppels, dus de luifel uitgezet en met z'n allen eronder aan de koffie. Leuk om zo nieuwe mensen te leren kennen. Ze wonen in Oldeberkoop. Maarten en Maaike met Sare en Mees. Als ze vertrekken gaan wij nog aan een 2e kopje koffie. Het waait enorm, dus niet echt een dagje om op de fiets eruit te gaan. Er moeten nog wel wat boodschappen gedaan worden voor het eten, dus stap ik op de fiets naar het plaatsje Norre Snede, ongeveer 4 km verderop. Op zaterdag gaan de winkels hier vroeg dicht. Dus helaas geen lekker kopje koffie bij de koffiewinkel, of even snuffelen bij de 2ehands winkel. De supermarkt is wel alle dagen van 9-21 open. Inkopen gedaan en weer terug. Het is niet ver, maar met de wind en het glooiende landschap een stevig klusje.

Terug bij de camper een kopje thee, en dan een rondleiding van de boerin Jellemien over hun mooie bedrijf. In 30 jaar opgebouwd van 50 koeien en 30 Ha naar 150 koeien en ruim 200 Ha. Ze hebben alleen Jersey koeien. En wat zijn dat toch mooie dieren. Vriendelijk en zachtaardig, maar ook super nieuwsgierig.

9 juli pappa (15)9 juli pappa (6)9 juli pappa (3)

9 juli pappa (9)

Na de rondleiding nog even lezen. En een makkelijke maaltijdsalade met heerlijk smorrebrod met gerookte vis uit blik. Zo kennen we het in nederland niet. Veel actiever worden we niet. Het blijft waaien, dus buitenzitten is er niet bij. Maar nog een rondje Yatzee altijd goed om de tijd te verdrijven. Veel gelezen en dat is ook wel eens lekker.

En dan vandaag. We staan op en het zonnetje schijnt al lekker. Dat is een goed begin. Pappa in de douche, Ada brood halen bij de boer en fruit schoonmaken en ik tafeldekken eitje koken en sinasappels persen. Een echt zondags ontbijt.

10 juli suzan (2)

En dan komt de klus van vandaag. Pappa heeft zijn scheerapparaat vergeten, maar heeft wel veel last van zijn baart met de Cpap. Dus moet het ouderwets gebeuren met het mes. Hij heeft 2 scheermesjes bij zich, maar die blijken echt niet meer de beste. 1 is echt te bot en de andere gaat. Maar een 10 dagen baart is geen makkie met zo'n mesje. Na de helft gedaan te hebben moeten de armen even rusten en neem ik de 2e helft voor mijn rekening.

10 juli Ada (2)

Daarna hebben we wel koffie verdiend hoor. Dus lekker bakje in de zon met een heerlijk kaneel/kardemom broodje erbij. We genieten voor de camper van het heerlijke weer. Kaarten worden geschreven  zodat ze op de post kunnen en ook een 2e kopje koffie met een lekker broodje smikkelen lukt aardig. dan maken we aanstalten om op pad te gaan. Een rondje in de buurt. Naar een korenmolen, en een zwemplas. Leuk om de omgeving te verkennen, alleen zijn de afstanden iets te ver uit elkaar om te fietsen voor pappa. Zeker met het glooiende landschap. Dus gewoon met de camper toeren.

10 juli Ada (4)IMG_054110 juli pappa (10)

Aan het meer lekker thee gedronken en bij terugkomst op de camping een heerlijk boeren ijsje. Pappa is toch wel moe, dus uitbuiken in de zon voor de camper. Ada duikt een boek in en ik ga lekker even snijden. Een spatel die al een heel eind was, afgemaakt.

Vanavond staat een mooie Ribeye van de jerseykoeien op het menu. Een eerlijk stukje vlees en een heerlijke stukje vlees. Pappa en Ada gaan aan de afwas en ik ga een poosje bij de receptie zitten om de foto's te uploaden en een verhaal te schrijven. Ook weer gebeurd nu. Dus we zijn weer bij.

Pappa duikt de kooi in (21.30) en Ada en ik nog even lekker lezen. Dat was weer een mooie dag.

1. Wim Appelman:
    10 juli 2022
    Weer mooie verhalen! Leuk om te lezen.
  2. Elles Verheul:
    10 juli 2022
    Je maakt er veel werk van Suzan, voor ons erg leuk om te lezen. Jullie hebben een prachtige vakantie. Geniet ze.
  3. Liesbeth:
    10 juli 2022
    Suzan,nog gefeliciteerd met je mooie cijfers.Waar is dit voor nodig? Ga je aan een nieuw beroep beginnen. Hoor het later weleens van Ada.
    Weer een mooi verhaal en nu op naar het betere weer. Wel verdiend.
    Groetjes Liesbeth.
  4. Benjamin:
    11 juli 2022
    Gezellig allemaal, geniet ervan. Mooie foto's!!