Rustdagje en historie van Denemarken in Koldinghuis en op de Skamlingbanken

16 juli 2022 - skamling camping, Denemarken

Zoals we hadden bedacht werd 15 juli een rustdagje op de camping. Opstaan, rustig ontbijten, luieren. Voor mij nog een winderig tochtje naar een winkel om boodschappen te doen en naar de bakker. Helaas bleek de bakker in vakantietijd om 13 uur dicht te gaan en was ik net te laat. In de supermarkt zoeken naar iets voor bij de sla. Lekkere saucijsjes waren er niet, hamburger hebben we al gehad, en we zijn tenslotte in Denemarken dus de lokale viskoekjes werden het dit keer. Terug bij de camper scheen het zonnetje en na een verlate lunch gezellig een spelletje Yatzee gedaan. Halverwege kwam de campinghoudster nog even aan om de betaling af te handelen. Haar moeder was over uit Zuidlaren. Dus werd het spelletje even onderbroken en hebben we een kopje koffie gedronken met elkaar.  Het was al redelijk laat daarna en het werd kouder buiten. Dus alvast de stoelen opgeruimd en naar binnen gegaan. Na het eten het spelletje afgemaakt en ook nog een rondje regenwormen gedaan. Geen zin meer om verhalen te schrijven, maar wel een plan gemaakt voor de Koldingdag. Het Koldinghus ligt tegen het fjord aan en in de oude stad. Benieuwd of we daar een beetje kunnen parkeren. In de loop van de avond begint het enorm te regenen. Maar gelukkig kunnen we tussen de buien door nog met naar het toilet en tanden poetsen.

Na een heerlijk nachtje worden we wakker met stralende zon. Wat is het weer toch verschillend hier. Pappa nog even onder de douche door, en ik een rond camper klaar maken en Ada een rondje ontbijtfruit. Als we ontbeten en afgewassen hebben gaan we op pad naar Kolding. Het is maar een half uurtje rijden en we zijn vroeg weg. Maar dat is maar goed ook, want als we bij het Koldinghus onder de stalpoort (past net) doorrijden de parkeerplaats op, hebben we nog een mooi plekje langs de kant. Eenmaal binnen zijn er wel af en toe wat trappen, maar ook redelijk veel met de lift bereikbaar. Bijzonder om te zien hoe ze het gerenoveerd hebben, met behoud van de oude structuur.

Als we om 13.00 het voor gezien houden lopen we een stukje de oude stad in en belanden we op een terrasje in de zon met een heerlijk kopje koffie met kage. terug via een andere route en wachten pappa en Ada op een punt en ga ik de camper halen. Dan op zoek naar een supermarkt. In zo'n grote stad is dat geen probleem. Na de i kopen richting de volgende camping gereden. Ik had gelezen dat daar vlak bij het hoogste punt van Jutland is en dat dit een een bijzondere plek in de geschiedenis van Denemarken is. Dus gelijk doorgereden naar de Samlingsbanken en daar eerst een broodje gegeten. Met hernieuwde energie naar boven gewandeld. Pappa en Ada daar rond gekeken, en ik een ronde gewandeld langs een aantal uitkijkpunten. Er is ook nog een expositie over het ontstaan van het gebied en de rol die het gespeeld heeft in de geschiedenis van Denemarken.

En dan naar de camping. Een kleine natuur camping met een gezellig veldje. Lekker in de zon nog een kopje koffie  en ik even snijden aan een nieuw lepeltje. Als de zon achter de bomen verdwijnt wordt het al snel kil. Dus naar binnen en ook gelijk maar eten koken. Ada heeft de worteltjes al schoongemaakt en met een lekker aardappeltje en een mooi stukje zalm op de huid gebakken smullen we weer.  Er is wel heel basic sanitair hier, dus de luxe van de boiler in de camper gebruikt om warm water voor de afwas te maken. Ik ben nog een rondje over het terrein gelopen en blijkt dat je vanaf de camping naar boven kan lopen en dan op de route van de rondwandeling die ik vanmiddag gemaakt heb uitkomt. Het waait daar boven wel stevig, dus maar snel weer terug naar beneden. Bij een kopje thee de route voor morgen bekeken. Ongeveer 3,5 uur rijden naar een plaatje rechtsonder Hamburg. Het liefst doen we Hamburg mis, maar door wegopbrekingen ten oosten van Hamburg betekend dat dat je wel heel veel binnenwegen moet rijden. Dus zal het toch wel de rondweg om Hamburg worden. Maar proberen op tijd te gaan rijden.

Dus morgen afscheid van Denemarken en op naar de Elbe. Weer plekje zonder Wifi, dus foto's komen op de volgende plek.

1. Wim Appelman:
    17 juli 2022
    De elbe, daar heb ik nog eens in gelegen……