een dagje Tonder

4 juli 2022 - Tønder, Denemarken

Pappa moet er even aan wennen, maar we gaan toch echt een dagje met de camper op stap. Een stadje bezoeken is leuk, maar als hij eerst 20 km heeft moeten fietsen komt er van rondkijken niks meer. Tja, het is een beetje zuinig omgaan met de energie

Rond 10 uur gaan we op pad en na een half uurtje rijden zijn we in Tonder. Dit is het oudste handelsstandje van Denemarken. Gesticht in 1243. Dus de rollator uit de garage en wandelen maar. Kleine straatjes en oude huizen genoeg. Ondanks de maandag is het gezellig druk. Er is midden in het centrum een mooie kerk, de lutherse christuskerk. En hij is open, dus we kunnen binnen genieten van al het moois. Anders dan in vele roomse kerken is er weinig symboliek.

Kerk in Tonder 5Kerk in Tonder 3Kerk in Tonder 7

De geschiedenis van de Christ Church Vóór de Reformatie was het kerkbeeld in Tønder een ander, wat meer bont beeld dan wat we nu kennen. Naast de kerken Sct. Laurentius en Sc. Nicolai (de voorloper van Christ Church), werd het kerkelijke beeld gedomineerd door het Gray Brothers-klooster en de kloosterkerk. Bovendien had de stad een of twee kapellen direct buiten de stadsgrenzen. We weten echter heel weinig over deze kerken, behalve één, Sct. Nicolai, die de Reformatie overleefde. De fundamenten zijn uit verschillende bronnen te dateren rond 1350. Nicolaikirken werd in 1591 wegens verval afgebroken, maar de toren en westgevel bleven behouden, waaraan het nieuwe kerkgebouw Kristkirken - werd toegevoegd. In 1593 liet pastoor Andreas Thomæus een plaquette ophangen in de nieuwe kerk met een Latijns opschrift dat in vertaling luidt: om de nieuwe (kerk) tot aan de oude toren te bouwen, mede door de gunst en vrijgevigheid van de eerbiedwaardige en beroemde prins , de heer Johan Adolf, aartsbisschop van Bremen, bisschop van Lübeck, erfgenaam van Noorwegen, hertog van Sleeswijk, Holstein, Stormarn en Ditmarsken, graven van Oldenborg en Delmenhorst, mede dankzij subsidies en werken van deze stad, werd het voltrokken op 25 juli , 1592 en 4 oktober, plechtig gewijd aan Christus onze Verlosser en voor heilig gebruik. Hieraan wordt toegevoegd: "In september 1686 stortte de top van de toren door de bliksem van de toorn van God in tot een hoogte van acht el, maar door dezelfde genade werd de volgende maand gelukkig opgericht."

We dolen wat rond in de kerk, maar na een half uurtje lonkt de koffie, dus gaan we op zoek naar een terras. Helaas valt de koffie dit keer wat tegen. Lauw maar met een lekker stukje Kage smaakt het toch wel. Dan gaan we op verkenning door de oude straat. Mooie oude panden en wat Deense cultuur en gewoontes opsnuiven. Bij een bakker een lekker broodje voor de lunch gekocht en dan gaan ineens de hemelsluizen open. Dus maar schuilen onder een luifel bij de eccowinkel. Als het weer droog wordt lopen we verder. Maar niet zonder de Det Gamle Apotek van binnen bekeken te hebben. Een mooi oud pand waar nu een winkel in gevestigd is, maar waar de oude kasten van de apotheek en de flessen nog steeds in de schappen staan. Als we naar de camper terug lopen komen we langs een gin-distilleerderij genaamd Norlyk. Toch leuk om even binnen te kijken.

Via een nauw  steegje komen we in de proefkamer, en daarnaast zit de distilleerderij. De eigenaar geeft uitleg bij het proces. Ze maken 200 flessen per dag en verkopen door heel Denemarken. We mogen zelfs even proeven, een mooie zachte Gin. De zwaan in het logo Norlyk Distillery ligt in het hart van de oudste marktstad van Denemarken, Tønder. Op het plein, 100 jaar geleden, kon je een van de populairste pubs van de stad vinden, "Zum weissen Schwan", die de zwaan in het logo heeft geïnspireerd. In de achtertuin van de voormalige pub zit nu de Norlyk Distillery. De prachtige oude binnenplaats met kasseien en kweeperenhout is de perfecte plek om te genieten van een gin-tonic.

4 juli Norlyk disteleerderij

Ook al zijn de glaasjes klein, Pappa loopt op vleugeltjes terug naar de camper. Net voor de parkeerplaats begint het weer enorm te hozen, dus snel schuilen onder een afdak bij de sporthal. Als de regen mindert haal ik de camper en kunnen ze nog redelijk droog weer instappen. Onderweg doen we een poging om aardbeien te kopen, maar helaas hebben we alleen groot geld en wisselen kan niet bij zo'n kraampje. dan maar verder richting de camping. Op een recreatieparkeerplaats lang de zee stoppen we voor een verlate lunch. Het waait enorm, dus eten we binnen met uitzicht op zee.

Lunch aan zee in ons eigen huisje op de terugweg lunchen aan het strandHandig je eigen keuken bij je

Na de maaltijd nog een korte wandeling over het strand en ga ik nog op zoek naar vuursteen. Hopelijk heb ik het goede meegenomen. Terug op de camping gaat iedereen even lekker in het zonnetje of op een matje liggend z'n boek lezen en vallen ook de ogen even dicht. Van een gil van Ada schrik ik wakker en vlieg overeind. Pappa zit op de onderste tree van het campertrapje met z'n hand in de lucht. Blijkt dat hij bij het uitstappen uitgegleden is, waarschijnlijk omdat het matje met hem mee schoof. Zijn hand langs het slot geschampt en met bloedverdunners wil dat wel. Gelukkig verder geen andere schade of pijn. Dus pleisters uit de kast en plakken maar. Een dutje zit er verder niet meer in dus maar een lekker bakje koffie gezet.

Het waait enorm en er komt een donkere lucht over zee, dus we gaan naar binnen. Eerst Ada en pappa nog even snel de vaat doen, en ik tref de voorbereidingen voor het avondeten. Pannenkoeken op het menu. Omdat we laat geluncht hebben hebben we niet super veel trek. Pappa heeft zelfs aan 1 genoeg en Ada en ik smikkelen nog een 2e met suiker als toetje.

Lekker pannekoeken

Gisteren ontdekt dat we via mijn KPN TV kunnen kijken en we genieten van een uurtje Repair Shop. Ondertussen belt tante Geert omdat ze de maandelijkse brief van pappa heeft gehad. Beiden trouw in hun acties, pappa met elke maand schrijven en tante Geert om daarna te bellen. Ze heeft zelfs goed bedacht dat ze mobiel moet bellen en niet op de vaste lijn. Een gezellig gesprek.

Nog even lezen en weer het blog bijgewerkt. Voor straks lekker slapen. Morgen gaan we een etappe verder naar het noorden.

1. Diana:
    5 juli 2022
    Beste Suzan, Ada en Arie,
    Wat leuk om weer jullie belevenissen te lezen! Even bij het verlate (doet de wekker het nog?) ontbijt gelezen. prachtig dat oude stadje. Ook hier gaan we richting vakanties. Wibe rust uit van zijn supergave Wuha festival (hoop goed gespeld) in de buurt van Hilvarenbeek. Jochem vertrekt straks met een vriend naar Bergamo en door naar Gardameer. Terwijl Elize zich nog even door de proefwerkweek heen worstelt. Met goed vooruitzicht! Volgende week met school naar Berlijn!
    Mooie dag weer gewenst! En groeten van ons allen.
    Ps ome Arie, ik neem vandaag ook even de auto en niet de fiets😉 niets mis mee
  2. Nanno:
    5 juli 2022
    Hebben jullie wel een mooi flesje gin mee voor thuis?
  3. Suzan De Vries:
    6 juli 2022
    voor jou een vraag voor ons een weet