op naar de volgende camping

5 juli 2022 - Nørre Nebel, Denemarken

De dag begint met regen dus we slapen voor ons doen een beetje uit. Het heeft vannacht gehoosd dus we waren blij dat we gisterenavond al de stoelen en de tafel opgeborgen hadden. 8.30 komen we er uit en om de beurt even naar de douche en dan lekker ontbijten. Het plan is om via Ribe naar de volgende camping in Houstrup te gaan. Na het ontbijt en afwas eerst nog even vuil water lozen, schoon water inlaten en de toilet legen. Ada gaat betalen en dan kunnen we op pad. De weg gaat eerst richting Skaerbaek. In de verte doemt de toren op en we besluiten om daar even te gaan kijken. De Marsk tower is een uitkijktoren en kunstwerk tegelijk. De vorm is geïnspireerd op het menselijk DNA. Het is een dubbele helix waardoor je naar boven en naar beneden via een verschillende trap loopt. T'is even slikken met hoogtevrees, maar toch waag ik het er op.

marsk tower 5

Pappa en Ada blijven op het terras zitten en ik ga de 146 treden naar boven. Het waait behoorlijk en dat maakt het nog een beetje spannender merk ik.

5 juli Suzan (6)

Marsk tower 1

Boven heb je een mooi uitzicht over het hele gebied. Je kan het eiland Romo in de verte zien liggen.  Eenmaal weer beneden gaan we aan de koffie. We zoeken ons huisje weer op en gaan op pad naar Ribe. Omdat het erg wisselend weer is gaan we niet naar het Vikingcentre. Zo'n openluchtmuseum is niet echt een feest met al die buien. Als we op de parkeerplaats staan net buiten de oude stad komt het met bakken uit de lucht en wachten we maar even. Na 10 min is het ook weer over gewaaid en pakken we de rollator uit de camper en gaan we op pad. Het is ongeveer 750 meter lopen naar het oude centrum en onderweg spot Ada een opticien, en gaat even vragen of ze haar zonnebril kunnen repareren. Er zit nl een scheur in de neusbrug. Reparatie zit er niet in maar gelukkig hadden ze wel een nieuwe voor haar.

5 juli Suzan (15)

Verder lopend richting de domkerk besluiten we eerst wat te gaan eten. En in de Weis' Stue staat soep op de kaart en dat wordt de keuze van vandaag. Na de lunch lopen we naar de Domkirche, het is een raar gezicht maar de vloer van de kerk ligt lager dan de rest van de stad. Men denkt dat de kerk vroeger wel op een terp heeft gestaan, maar dat door het gewicht van de kerk de grond zo is ingeklonken dat hij nu ruim onder het nivo van de stad ligt.

5 juli Suzan (18)

Op de weg terug naar de camper nog een ijsje gesmikkeld. Pappa zoekt tijdens het lopen met de rollator elke keer gladde stoepen op, want die kinderkopjes lopen echt ongemakkelijk dus hij is voorzichtig. Op de laatste meters in de oude stad en gaat het toch mis, maar dan wel met mij. Een klein richeltje van nog geen halve centimeter hoogteverschil betekend dat ik mijn evenwicht verlies met mijn linker voet. Het is een tijd geleden dat ik door mijn klapvoet gevallen ben, maar nu bekijk ik ticht echt de grond van dichtbij en rol languit over de grond. Een vriendelijke man helpt mij overeind. Een zere rechter knie en linker hand, maar gelukkig geen grote schade. Na van de schrik bekomen te zijn lopen we rustig het laatste stukje naar de camper en gaan we op pad naar Houstrup. Het weer is erg wisselend maar het is prima te doen op de weg. Na een goed uur staan we bij de SVR camping. Het is even manouvreren en we zijn iets te lang. Maar we zijn niet voor 1 gat gevangen dus de fietsen eraf en het rek opgeklapt en we passen.

Dan een kopje thee en even rustig lezen. Pappa is erg moe, maar wil er niet echt aan toegeven. Hij merkt dat hij graag alles wil meemaken, maar dat dat niet altijd past bij zijn energie. We eten een makkelijke pasta en om 19.30 ga ik nog even een rondje fietsen. Na zo'n 15 km weer terug op de camping en aan de thee. Nu nog even het blog en dan lezen en slapen. Morgen maar een rustig dagje doen.