Waai windje waai

7 juli 2022 - Houstrup Camping, Denemarken

Vannacht merkte we het al dat het steeds harder ging waaien. Ook kwam de regen met bakken uit de hemel, je zou bijna een boot zoeken. Gelukkig werd het rond 9.30 droog. Maar het waaide enorm. Windkracht 5, dus buiten eten zat er niet in. Pappa en ik gingen douchen en Ada begon met een ontbijtje te maken. Fietsen is geen pretje met zulke harde wind en daarom zijn we op zoek gegaan naar een mooie plek om wat van de natuur te zien. Dat werd het natuurgebied Filso op zo'n 20 kilometer vanaf de camping. Dus kabel van de camper, luiken dicht, kastjes op slot en rijden maar.

Bij de Filso oval kunnen we parkeren. Het is een wandeling van 2,5 km naar een vogelkijkhut aan de overkant van het meer. En het pad gaat over een dijk dwars door het meer heen. We hoeven het natuurlijk niet helemaal te lopen. De rollator uit de garage en wandelen maar.

oef, dat is een hele wandeling met rollatorEen mooi pad door de natuur
Aan het begin van de dam staat een mooie boerderij. De Fildogard.

Een Aardappelboerderij net aan het begin van de dam

Het pad over de dijk is van grof grind en dat loopt niet makkelijk met de rollator. Dus die laten we aan het begin staan en aan de arm wandelen we tot halverwege de dam.

Wat een wind over dat waterDan maar zonder rollator de dam op

De wind heeft over het water vrij spel en we waaien bijna van de dam. Er bloeit van alles langs de dam, maar vogels zijn er niet zoveel op het water. Die wachten ook op betere tijden.

Florawat is dat?Kermit was er bij

Als we terug op de parkeerplaats zijn is het even tijd voor een rustpauze. En met ons huisje bij ons is er snel een heerlijk kopje koffie gemaakt. We genieten met een mooi uitzicht.

Aan de koffie

Pappa ontdekt onder het informatie bord een bakje en daarin zit een folder van het gebied.

Filsø_kort_1_25000

Er is een mooie wandelroute lang het meer naar de vogelkijkhut en die ga ik lopen. Pappa en Ada lopen nog een stukje mee over de oval in het meer en gaan dan terug naar de camper lekker uitrusten en lezen.

Filso oval

Het is een mooie route van 3 km langs het meer en door het heidegebied. vanaf de vogelkijkhut kan je doorlopen naar een parkeerplaats langs de weg en vandaar via een andere route door het gebied terug naar de oval. O kom ik wel aan mijn 10.000 passen vandaag.

De koeien in het natuurgebied rondom FilsoVogelkijkhut

Terug bij de camper even lekker rusten met een glaasje bubbelwater. Gelijk maar een plan voor de volgende camping gemaakt. Morgen wordt weer een verplaatsing naar camping nr 3 in Denemarken. Een reserveringsaanvraag gedaan, en nu maar hopen dat ze plek hebben voor de komende 3 dagen.

Het is half 3 en de wind blijft maar waaien. Dus van fietsen naar het strand zal het ook niet komen vandaag, daarom besluiten we op de terugweg naar het strand van Houstrup te rijden om in ieder geval ook hier de Noordzee nog een keer te zien.
Het is even een klim om het duin op de komen maar het uitzicht is fantastisch. We worden wel gezandstraald maar dat mag de pret niet drukken.

Een hele klim om het duin op te komen, maar dan is het genieten van het uitzichtUitwaaien aan het strandstrand

Als we terug op de camping zijn schijnt de zon nog vrolijk en hebben we wel een lekker kopje koffie met Kage bij het Farm Cafe verdiend. Het is er vol, maar na 10 minuten komt er een tafeltje vrij. Ik app Pappa en Ada en ze komen naar het terras. Ondertussen krijg ik een appje van een studiegenoot van mijn keuze vak dat de cijfers bekend zijn. Ik durf bijna niet te kijken. Het is een cijfer voor de groepsopdracht van het kwalitatief onderzoek met de poster en presentatie en de individuele opdracht van methodiekreflectie en zelfreflectie. Ennnnnnn................... een 9!!!!! dat had ik nooit verwacht. SUper blij mee. Die is alvast binnen. Nog 1 cijfer van deze periode te gaan.

Koffie met kersten en bosbessenkage, mmmmmmmmmBij Farm Café een mooi tafereel

De taart en koffie komt op tafel en we genieten in het zonnetje. Ondertussen ook een plannetje maken voor de reis van morgen. We krijgen ook al een mailtje dat onze reservering bij de volgende camping kan. Dus het wordt een tocht naar Norre Snede.

Uitbuiken van de taart lekker in het zonnetje

Nog even lekker lezen in de zon. Wat is het goed toeven zo. Tegen 19.30 uur krijgen we een beetje trek en is de pasta en saus snel opgewarmd. Beetje kaas erover een een komkommertje erbij. Pappa en Ada doen de afwas en ik ga de foto's van vandaag weer bij elkaar rapen. Een kopje thee en weer een verhaaltje van vandaag in het blog zetten. Pappa kruipt de kooi in, en wij lezen nog wat of doen even een spelletje op de telefoon. Voor straks slaap lekker

1. Diana:
    8 juli 2022
    Prachtige natuur! Denemarken laat zich met alle natuurelementen zien. Gelukkig zie ik ook regelmatig een zonnetje op de foto’s.
    Suzan, fantastische studieprestatie! Extra genieten nu.
    Eens kijken op Google maps waar jullie volgende stekkie is.
    Fijne dag!
  2. Karin:
    8 juli 2022
    Ziet er heel gezellig en mooi uit. Volgende ga ik ook mee. Veel plezier nog. Doei.
  3. Geertjan:
    8 juli 2022
    Zo ik ben weer helemaal bij, wat leuk dat je het zo trouw update Suzan. Genietse!